This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

ANAK KEBOSANAN SEPANJANG MCO? DIY PERMAINAN MENARIK DAN CERIA


Tanpa ragu-ragu, sudah semestinya kanak-kanak lah akan merasakan kebosanan melampau sepanjang tempoh MCO ini. Tidak boleh meninggalkan rumah, dan bagi mereka yang tinggal di bangunan tinggi tanpa kawasan kebun, akan menjadi lebih sukar untuk menghiburkan anak-anak. Kepada semua ibu bapa di luar sana, kami mendengar anda dan kami bersedia untuk anda.


Kami telah mengumpulkan beberapa aktiviti termudah yang dapat menarik minat anak-anak anda semasa anda membalas e-mel kerja tersebut. Bonus: Kamu boleh menggunakan barang yang terdapat di sekitar rumah!

(Perhatian : Semua aktiviti harus diawasi oleh orang dewasa.)


Treasure the Tag
Pic : Credit: Noorjahan Sultan/Facebook

Roti adalah makanan pokok bagi setiap isi rumah dan anda mungkin menyimpan sejumlah makanan dalam tempoh MCO ini. Pastikan menyimpan tanda yang disertakan dengan beg kerana anda boleh membuat banyak permainan menarik sambil berlatih salah satu dari 3R (gunakan semula!). Beberapa idea untuk membuat anda terus berjalan:
• Pisahkan tanda mengikut warna.
• Susun tanda mengikut bulan atau tahun.
• Susun label mengikut warna pelangi.
Jadilah kreatif dan anda boleh membuat apa sahaja yang anda suka!


Find the shapes

Siapa yang tidak suka permainan carian? Perburuan, penemuan, kegembiraan! Aktiviti ini mudah tetapi akan menghiburkan anak-anak anda sekurang-kurangnya 20 minit.

Anda perlu:
• Kertas A4. Lebih besar lebih bagus.
• Pen penanda.
• Krayon atau warna pensel.

Langkah 1: Lakukan aktiviti ke tahap yang lain dan pita kertas di dinding untuk membiarkan anak anda bekerja di permukaan menegak. Bagus untuk perkembangan otot mereka.
Langkah 2: Lukis bentuk sederhana - kotak, bulatan, segitiga. Anda juga boleh memasukkan beberapa intan (rhombus) atau pentagon untuk bersenang-senang!
Langkah 3: Bercakap tentang bentuk dan sifatnya. Contohnya, segi empat sama mempunyai empat sisi dan empat titik. Segi tiga mempunyai tiga sisi dan tiga titik.
Langkah 4: Warnakan bentuk yang sama dengan warna yang sama. Contohnya, warnakan semua kotak ungu.

Petua: Variasikan ukuran bentuknya sehingga mereka dapat belajar mengenali bentuk dalam berbagai ukuran. 


Paper bead accessories



Masih ingat dengan kelas seni kiddie anda pada tahun 90-an? Ini akan mengembalikan kenangan zaman kanak-kanak. Bahagian terbaiknya ialah, anak-anak anda boleh menggunakan kalung atau gelang manik kertas ini!

Anda perlu:
Majalah lama
Gunting
Lem
Benang (tetapi tali apa pun)

Langkah 1: Potong helai kertas. Semakin berwarna, lebih baik!
Langkah 2: Gulung helai kertas, tinggalkan lubang kecil di tengahnya dan tempelkan hujungnya.
Langkah 3: Tolak tali ke lubang.
Langkah 4: Teruskan sehingga anda mencapai panjang yang dikehendaki.



Make a sensory bin

Aktiviti ini sangat sesuai untuk kanak-kanak berumur 10 bulan hingga empat tahun. Isi tong sampah dengan nasi (barang lain seperti kacang, pasir atau air juga berfungsi) dan mainan kecil. Anda juga boleh mempunyai tema - pepijat, dinosaurus, makanan mainan dan perkara lain yang menarik minat anak-anak anda. Gunakan sudu supaya anak-anak dapat meraup nasi atau menggali untuk mencari harta karun. Hanya diberi amaran bahawa anda mungkin perlu melakukan banyak kekosongan selepas ini.




Find the alphabet





Aktiviti ini sangat sederhana dan berkesan. Sangat sesuai jika anak anda belajar abjad. Anda hanya memerlukan:

Kertas A4
Label pelekat
Pen

Langkah 1: Tulis abjad pada sehelai kertas. Petua: Sertakan huruf besar dan huruf kecil.
Langkah 2: Tulis huruf yang sama pada label pelekat.
Langkah 3: Minta anak anda memadankan huruf abjad dengan melekatkan pelekat di atas kertas. Senang kacang!



Make salt art



Ini untuk kanak-kanak yang lebih tua. Lukisan garam adalah aktiviti yang menyeronokkan dan hasilnya boleh menjadi indah. Seronok menyaksikan cat air berlari di sepanjang garam semasa anda melukis! TBH, malah orang dewasa boleh menikmati ini.

Anda perlu:

Stok kad tebal putih
Cat air cecair
Garam (apa-apa jenis akan dilakukan)
Gam putih
Berus cat

Langkah 1: Cetak atau lukis templat di atas kertas. Ia boleh menjadi apa sahaja! Kepingan salji, kapal terbang, dinosaur - kreatif!
Langkah 2: Jejak templat dengan gam. Pastikan menggunakan muncung kecil kerana botol yang lebih besar dengan muncung yang lebih besar akan mengeluarkan lebih banyak gam dan menjadikan templat anda terlalu besar.
Langkah 3: Taburkan garam pada templat. Pastikan untuk melekatkan gam sepenuhnya. Keluarkan garam berlebihan.
Langkah 4: Celupkan kuas cat anda ke cat air dan cat templat anda mengikut keinginan anda.

Petua: Celupkan kuas cat anda dengan lembut ke dalam cat air cecair anda untuk mendapatkan sedikit cat air pada satu masa. Sekiranya anda mempunyai terlalu banyak air di sikat semasa anda melukis, air akan tumpah dan kertas anda basah.

Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat