This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Vegan atau Cruelty Free?


A-Z Of International Cruelty-Free Brands To Add To Your Beauty ...

Banyak syarikat kecantikan telah mula menggunakan kereta untuk menjadi vegan dan bebas dari kekejaman. Senarai ini merangkumi Estee Lauder, Revlon dan dilanjutkan hingga kini. Ini mungkin mengejutkan bagi beberapa orang tetapi istilah kecantikan seperti "vegan" dan "bebas kekejaman" tidak dapat ditukar ganti antara satu sama lain. Oleh itu, mari kita hapuskan syarat ini untuk memperbaikinya.

Apa perbezaan antara ‘Vegan’ dan ‘Cruelty-free’?

Pada dasarnya, produk kecantikan vegan tidak mengandungi jejak ramuan haiwan, produk sampingan haiwan dan produk yang berasal dari haiwan. Sekiranya kita berbicara secara spesifik, maka madu, lilin lebah, lanolin (minyak bulu domba), carmine, gelatin, air kencing sapi, plasenta (organ domba) dan ambergris (muntah paus, yekk) adalah beberapa spesimen yang berkaitan dengan haiwan yang termasuk dalam produk kecantikan biasa.
Manakala, Cruelty-free pula bermaksud produk tersebut menjalani ujian terhadap haiwan. Penting untuk mengetahui perbezaannya kerana sangat mungkin item vegan telah diuji pada haiwan sedangkan barang yang bebas dari kekejaman boleh mengandungi bahan-bahan haiwan. Gila kan? kita tahu.

Bagaimana kita tahu jika produk adalah vegan yang sah atau Cruelty-free?

Hanya untuk menjadikan proses go-vegan lebih membingungkan bagi anda, ada kekurangan panduan yang disediakan sehingga anda sendiri perlu melakukan penyelidikan dengan teliti kerana kadangkala label boleh menipu. Contoh: walaupun syarikat itu sendiri tidak membahayakan haiwan, dasar ‘Dikehendaki oleh Undang-Undang’ yang diberlakukan di negara-negara tertentu (seperti China) akan menghendaki pihak ketiga untuk terlibat dalam proses kejam ini, jika ia dijual di sana.

Nasib baik, Program Leaping Bunny diperkenalkan oleh Cruelty-Free International untuk memastikan bahawa ujian sifar haiwan telah dilakukan. Juga, Program Kecantikan Tanpa Bunnies PETA menyenaraikan setiap syarikat berdaftar yang sama ada bebas kekejaman atau vegan dan bebas kekejaman dengan logo yang sepadan, sama dengan badan amal Vegan Society di Britain (kononnya yang pertama ada).

Jadi, apa faedah lain yang akan memberi manfaat kepada anda sebagai pengguna?

Sebagai permulaan, produk kecantikan vegan lebih selamat dan lembut pada kulit yang bagus untuk mereka yang mempunyai kulit sensitif atau rawan keadaan berbanding dengan bahan haiwan yang digabungkan dengan bahan kimia berbahaya, logam dan bahan-bahan lain yang diproses dengan teruk yang terkandung dalam produk kecantikan bukan vegan yang boleh menjadi keras dan menyumbat liang. BTW, mereka yang menghidap penyakit an memperoleh manfaat bebas gluten dari makanan vegan ini.

Brew Lash Oil by Hair Pot (RM40)
Lebih-lebih lagi, solek vegan dapat memberikan wajah yang lebih semula jadi dan lebih sihat kerana lebih sedikit bahan yang kurang diproses secara kimia yang digunakan. Menurut pakar dermatologi New York City, Dr Debra Julian, hari ini, ini kerana komponen yang diekstrak tumbuhan dalam banyak formula vegan mempunyai lebih banyak vitamin, mineral dan antioksidan untuk memperbaiki, menghidrat dan meremajakan kulit. Sama seperti makan makanan segar secara organik, peraturan yang sama berlaku untuk kulit anda - yang semula jadi, semakin baik.

Adakah produk ‘Semula jadi’ dan ‘organik’ vegan?

Penting untuk diperhatikan bahawa istilah seperti 'semula jadi' dan 'organik' tidak menjamin bahawa produk adalah vegan. Walaupun produk kecantikan vegan boleh menjadi mahal, produk seperti Buah Kulit, essenHerb dan Gallinée sebenarnya cukup besar pada julat harga yang sama dengan produk bukan vegan. Sekiranya anda bimbang tentang wang jangan khuatir kerana populariti veganisme yang semakin meningkat di dunia kecantikan telah menyebabkan ketersediaan pilihan yang lebih berpatutan yang boleh dibeli oleh kebanyakan orang seperti Velvet Vanity, FeverGlam dan e.l.f.

Liquid Matte Lipstick by FeverGlam (RM36)
Terlepas dari pemikiran peribadi anda tentang kecantikan vegan, ketahui bahawa ia berkembang dan ada di sini untuk terus tinggal sehingga tidak ada masa yang lebih baik daripada sekarang untuk mengikuti program ini.



Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat