This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Ladies Real Talk : Atasi Period Cramps!


Adalah kebiasaan bagi kesakitan ini, terasa seperti kekejangan, sebelum tempoh, biasanya berlangsung satu atau dua hari. Ia boleh berlaku di pelvis, punggung, paha atau perut. Biasanya bermula tepat di bawah pusar dan memancar ke arah paha dan punggung anda. Keterukan kekejangan tempoh ini berbeza antara satu wanita dengan wanita lain. Dalam beberapa kes, mereka sakit ringan. Pada yang lain, mereka boleh menjadi teruk dan bahkan menyebabkan muntah. Gejala lebih lanjut boleh menjadi najis longgar, sakit kepala dan pening. Pasti tidak menyeronokkan.


Mengetahui bagaimana menghentikan kekejangan haid akan membuat semua perbezaan bagaimana perasaan seorang wanita mengenai haidnya. Kebanyakan mendapati mereka tidak boleh diabaikan, tetapi beberapa langkah mudah akan membantu mengurangkan mereka.


Ubat penahan sakit di luar kaunter akan menggigit kekejangan, tetapi harus selalu diambil setelah makan, atau dengan segelas susu, untuk melindungi lapisan perut. Dan walaupun kelihatannya tidak menarik pada masa itu, bersenam - walaupun berjalan kaki - membantu meningkatkan aliran darah, tahap oksigen dan tahap endorfin (penghilang rasa sakit dan hormon yang baik). Semua itu membantu badan untuk berehat. Urut dan panas juga akan melonggarkan otot anda, jadi disyorkan mandi air panas, atau memeluk botol air panas. Ais krim boleh membantu juga - bukan dengan cara perubatan, tetapi hanya untuk membuat anda merasa bahagia.


Dalam beberapa kes, haid yang menyakitkan - atau senggugut - boleh menghalangi anda menjalani hidup anda. Dalam satu kajian, sehingga 14% wanita melaporkan sering tidak dapat pergi bekerja kerana sakit period. Tetapi tidak perlu menderita. Sekiranya kekejangan haid anda teruk, berbincanglah dengan doktor. Dalam beberapa kes, kontraseptif hormon dapat mengurangkan kesakitan period. Kadang-kadang, sakit period dapat disebabkan oleh keadaan perubatan yang mendasari, seperti endometriosis atau penyakit radang pelvis. Tetapi di mana tidak ada keadaan yang mendasari, rasa sakit yang teruk cenderung meningkat ketika wanita semakin tua, dan juga setelah mereka mempunyai anak.




[Rujukan]
[1] http://online.liebertpub.com/doi/pdf/10.1089/jwh.2015.5529
[2] http://www.nhs.uk/conditions/Periods-painful/Pages/Introduction.aspx

Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat