This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Gagal sampai ke Malaysia, kapal Rohingya mendarat di Bangladesh


Oleh: Nur 'Inayah

Puluhan pelarian Rohingya dipercayai berasal dari dua kapal yang terdampar di laut selama berminggu-minggu ketika mereka cuba sampai ke Malaysia yang mendarat di pantai Bangladesh pada hari Sabtu, kata pemimpin masyarakat Rohingya. Bangladesh telah menolak untuk membiarkan kedua kapal pukat tunda yang membawa sekitar 500 orang mendarat di wilayahnya walaupun ada panggilan PBB untuk membiarkan mereka masuk ketika ribut kuat menimpa wilayah tersebut. Pegawai keselamatan mengatakan sebuah kapal kecil yang membawa sekitar 40 orang, termasuk wanita dan anak-anak yang kelaparan, datang ke darat. Orang tempatan memberi tahu penjaga pantai dan 29 orang ditahan dan sekitar 10 melarikan diri, kata pegawai polis dan keselamatan. Pegawai Bangladesh tidak akan mengesahkan bahawa Rohingya berasal dari kapal yang terdampar di laut.                
          
Tetapi Shobbir Ahmed, seorang Rohingya di salah satu kem pelarian di Cox’s Bazar Bangladesh tenggara mengatakan kepada AFP bahawa dua anak perempuannya yang berada di atas kapal yang terdampar adalah antara mereka yang mendarat Sabtu. Katanya, wanita berusia 19 dan 17 tahun itu menaiki pukat pukat dua bulan lalu ketika cuba ke Malaysia. Ahmed mengatakan bahawa dia membayar perantara Rohingya sekitar AS $ 2,230 untuk mereka melakukan perjalanan. Pegawai keselamatan, dengan syarat tidak mahu disebutkan namanya, mengatakan Rohingya yang diselamatkan akan dihantar ke pulau Bhashan Char di Teluk Bengal di mana Bangladesh telah membina tempat perlindungan untuk kira-kira 100,000 pelarian. Cadangan penempatan semula ke pulau itu di kawasan pesisir rawan siklon telah menarik kritikan dari kumpulan hak asasi dan mencetuskan protes oleh Rohingya.

Terdapat sekitar satu juta Rohingya di kem di Bangladesh. Sebilangan besar melarikan diri dari tindakan keras tentera di Myanmar pada tahun 2017 dan banyak yang memilih masuk ke Malaysia yang majoriti beragama Islam di mana terdapat lebih banyak peluang pekerjaan. Menteri Luar Bangladesh AK Abdul Momen mengatakan bulan lalu bahawa Bangladesh tidak akan membenarkan kapal Rohingya masuk ke wilayahnya. Pengisytiharannya dibuat setelah lebih daripada 60 orang Rohingya mati di atas kapal yang menunggu di laut selama dua bulan sebelum dapat mendarat. Pesuruhjaya hak asasi manusia PBB Michelle Bachelet telah membuat permohonan mendesak kepada Bangladesh untuk mengubah pendiriannya. Ribuan pelarian mati di Laut Andaman pada tahun 2015 di atas kapal nelayan yang cuba sampai ke Malaysia dan Thailand.

Advertisement


Comments

  1. Apa pendapat anda tentang pelarian ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi saya, boleh nak tolong mereka ni jika kita tak berdepan dengan pandemik Covid-19. Tapi negara kita sedang darurat, jadi lebih baik kita jaga dulu rakyat kita. #kitajagakita

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat