This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

COVID-19: Vaksin Akan Hampir Tersedia Pada Hujung Tahun


Vaksin coronavirus buatan China sudah siap dipasarkan pada akhir tahun ini, kata Suruhanjaya Penyeliaan dan Pentadbiran Aset (Sasac) milik Kerajaan China dalam catatan media sosial.

Dalam percubaan, lebih daripada 2.000 orang telah menerima vaksin yang dikembangkan oleh Wuhan Institute of Biological Products dan Beijing Institute of Biological Products. Vaksin boleh siap dipasarkan pada akhir tahun ini atau awal 2021, menurut catatan Jumaat (29 Mei) di platform media sosial China, WeChat.

Vaksin dari Institut Produk Biologi Wuhan dan Institut Produk Biologi Beijing telah memasuki ujian klinikal Tahap II. Kedua-dua kumpulan itu berafiliasi dengan kumpulan farmasi milik negara, Sinopharm, yang pengurusannya diawasi oleh Sasac.

Lini pengeluaran Institut Produk Biologi Beijing akan mempunyai kapasiti pembuatan tahunan sebanyak 100 juta hingga 120 juta dos, menurut artikel itu. China mempunyai lima vaksin coronavirus dalam percubaan manusia. 

Sumber: Bernama



Advertisement

Comments

  1. Hmm, so fishy when the virus comes from them and they are also having the vaccine as well..

    ReplyDelete
    Replies
    1. So many conspiracy theories about it too, I will try to make research and write an article about that.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat