This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Tips Dye-Hair At Home Without Major Fails



Kit pewarna rambut D-I-Y adalah cara yang murah dan mudah untuk menukar warna rambut kita tetapi tidak semudah mengikuti arahan pada kotak.

Semasa saya pertama kali membaca tweet mengenai orang yang ingin memotong rambut mereka sendiri semasa tempoh kunci, saya pelik. "Kenapa tidak boleh tunggu sehingga salun dibuka lagi?" Saya berfikir sendiri. Sedikit yang saya tahu, saya adalah salah seorang daripada mereka. Walaupun saya tidak pernah berfikir untuk memotong rambut saya sendiri (sejak saya seorang gadis dan mahukan rambut yang lebih panjang), saya dah lama sangat teringin mewarnai rambut saya.

Ya, saya boleh menunggu rambut saya diwarnakan secara profesional. Setelah beberapa minggu saya merenung tingkap, saya bercadang untuk membeli kit pewarna rambut D-I-Y secara untuk menyelesaikan masalah ini. Sebelum memulakan "projek besar" saya, saya telah menonton banyak tutorial video untuk mempersiapkan diri. Tetapi ternyata, hanya banyak yang dapat anda pelajari dari video.
Jadi, jika awak berfikir untuk melakukan perubahan besar pada rambut anda dengan mewarnakan rambut sendiri, jangan pandai pandai terus buat tanpa mengetahui cara sebetulnya dan mengharapkan keajaiban akan berlaku. Here are some tips and tricks you need to know to be fully prepared for what’s about to happen.


1.      Jangan mempercayai gambar model di kotak atau dalam talian.

Ada sebab mengapa jenama memilih untuk meletakkan model di kotak - untuk menunjukkan betapa cantiknya warna rambut sehingga anda terpikat untuk membeli produk tersebut. Walaupun rambut model kelihatan seperti khayalan, pastinya ia tidak kelihatan sama dengan rambut anda. Tidak ada cara untuk mengetahui apa warna rambut asas model ini dan ini sangat mempengaruhi hasil warna. Kaedah terbaik untuk mengira bagaimana warna akan kelihatan pada rambut anda adalah merujuk pada carta pada kotak, yang menunjukkan warna akhir yang diramalkan untuk pelbagai warna rambut yang berbeza.

 

2.      Jangan pilih warna yang gila.

Mungkin menggoda untuk mewarnai rambut anda dengan warna yang menyeronokkan seperti hijau atau biru, tetapi sebenarnya memerlukan lebih banyak kerja keras daripada yang anda fikirkan. Peraturan untuk menonjolkan warna-warna berani seperti itu adalah dengan memutihkan rambut sehingga warnanya dapat dilihat dengan lebih jelas. Walau bagaimanapun, pemutihan rambut sangat berbahaya dan boleh menyebabkan anda kehilangan semua rambut. Warna paling selamat untuk digunakan adalah coklat dan burgundy dalam jika anda mempunyai rambut gelap secara semula jadi sehingga kesalahan tidak akan kelihatan dengan jelas. Belajar berjalan sebelum berlari.

3.      Beli sekurang-kurangnya dua kotak.

Kesilapan terbesar yang saya buat semasa first trial dye rambut saya di rumah berakhir dengan tompok-tompok di kepala saya kerana tidak ada pewarna yang cukup untuk menutup semua rambut saya. Sekiranya rambut awak melepasi bahu, pastikan untuk mendapatkan sekurang-kurangnya dua kotak dengan warna yang sama untuk memastikan awak mempunyai cukup produk untuk keseluruhan kepala. Jangan cuba menjadi kreatif dan menggabungkan dua warna yang berbeza kerana hasil akhirnya pasti akan menjadi bencana. I warn yah!


4.      Sediakan semua alat yang diperlukan

Sama ada anda suka atau tidak, ini akan menjadi urusan yang sangat tidak kemas. Men- dye tepi mungkin sangat mudah tetapi boleh menjadi susah ketika sampai ke bahagian belakang rambut. Walaupun banyak orang menyarankan untuk melindungi leher dan bahu dengan beg plastik yang dipotong, saya dapati baju lama saya berfungsi dengan baik. Ini sebab awak tidak perlu menarik apa-apa ke atas kepala awak apabila awak perlu mencuci pewarna. Sediakan kain lama atau tuala lama untuk membersihkan stain yang tertinggal dan memakai sarung tangan semasa anda mengendalikan pewarna. Sekiranya kit D-I-Y tidak disertakan dengan alat yang diperlukan, laburkan pada beberapa alat plastik dan bukannya alat logam supaya formula tidak bertindak balas terhadapnya.

1.      Jangan sesekali mengabaikan after-care okay!


Setelah kerja selesai dan dibersihkan, it’s almost natural to just leave our hair as it is and admire its beauty. Bagaimanapun, perkara ini tidak berlaku. Berbanding dengan rambut saya yang di-dye secara profesional, saya sedar yang pewarna di rumah sebenarnya pudar jauh lebih cepat daripada profesional. Walauapapun, mewarnakan rambut, baik di rumah atau di salun, sebenarnya merosakkan setiap helaian rambut, jadi jangan lupa after-care ye.




Buat komitmen untuk menjaga rambut anda dengan baik dengan menggunakan syampu yang direka untuk menjaga warna agar tetap cerah dan rambut disegarkan. Pertimbangkan untuk menggunakan topeng rambut seminggu sekali untuk menjaga kelembapan rambut anda kerana pewarna rambut dapat mengeringkan rambut anda dan jangan sekali-kali melupakan penyaman! Yang paling penting, jangan terjun terus dengan warna lain beberapa hari selepas mewarnakannya kerana ia akan memberi tekanan kepada rambut.




Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat