This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Stress Free, Care Free



Kita semua mengalami tekanan - di tempat kerja, di rumah, dan di jalan raya. Kadang-kadang kita berasa sangat tertekan kerana interaksi yang buruk dengan seseorang, terlalu banyak kerja, atau kerumitan setiap hari seperti terjebak dalam lalu lintas.

Tekanan negatif dapat mengelakkan anda merasa dan melakukan yang terbaik - mental, fizikal dan emosi. Tetapi hidup tiada siapa yang bebas dari tekanan. Penting untuk mengetahui bagaimana menguruskan tekanan dalam hidup anda. Cubalah tiga teknik mudah untuk mengatasinya.

Mari kita jujur, kita semua bercakap dengan diri kita sendiri! Kadang-kadang kita bercakap dengan kuat tetapi biasanya, kita melakukannya dalam fikiran kita. Perbincangan diri boleh menjadi positif ("Saya boleh melakukan ini" atau "semuanya akan baik-baik saja") atau negatif ("Saya tidak akan menjadi lebih baik" atau "Saya begitu bodoh"). Perbincangan diri yang negatif meningkatkan tekanan. Perbincangan diri yang positif dapat membantu anda menenangkan dan mengawal tekanan. Dengan latihan, anda dapat belajar mengalihkan pemikiran negatif kepada yang positif. Sebagai contoh:


Negative to Positive.

  • "Saya tidak dapat melakukan ini." --> "Saya akan melakukan yang terbaik. Saya dapat ini."
  • "Semuanya salah." --> "Saya dapat mengatasi ini jika saya mengambil satu langkah pada satu masa."
  • "Saya benci apabila ini berlaku." --> "Saya tahu bagaimana menangani ini; Saya pernah melakukannya sebelum ini."
  • "Saya merasa tidak berdaya dan sendirian." --> "Saya dapat menghubungi dan mendapatkan pertolongan jika saya memerlukannya."
  • "Saya tidak percaya saya merosakkan." --> "Saya manusia, dan kita semua melakukan kesilapan. Saya dapat memperbaikinya."

Untuk benar-benar berjaya, praktikkan perbincangan diri positif setiap hari - di dalam kereta, di meja anda, sebelum anda tidur atau setiap kali anda melihat fikiran negatif. Amalan yang baik untuk mengajar anak-anak juga!


Top 10 Emergency Stress-Stoppers.

Penyekat tekanan kecemasan adalah tindakan untuk membantu anda mengurangkan tekanan pada masa ini. Anda mungkin memerlukan penyekat tekanan yang berbeza untuk situasi yang berbeza, dan kadangkala ia membantu menggabungkannya. Berikut adalah beberapa idea:

  • Kira hingga 10 sebelum anda bercakap atau bertindak balas.
  • Tarik nafas perlahan dan dalam sehingga anda merasakan badan anda sedikit tergelincir.
  • Berjalan-jalan, walaupun hanya ke tandas dan belakang. Ini dapat membantu mengurangkan ketegangan dan memberi anda peluang untuk memikirkannya.
  • Cubalah meditasi atau doa yang cepat untuk mendapatkan perspektif.
  • Sekiranya tidak mendesak, tidurlah dan balas esok. Ini berfungsi dengan baik untuk e-mel tekanan dan troll media sosial.
  • Jauhkan diri dari keadaan sebentar, dan atasi nanti setelah semuanya menjadi tenang.
  • Pecahkan masalah besar kepada bahagian yang lebih kecil. Lakukan satu langkah pada satu masa, bukannya berusaha mengatasi semuanya sekaligus.
  • Hidupkan muzik sejuk atau podcast inspirasi untuk membantu anda menangani kemarahan jalan raya.
  • Beristirahat sejenak untuk memelihara anjing, memeluk orang yang disayangi atau melakukan sesuatu untuk menolong orang lain.
  • Bersenam atau buat sesuatu yang aktif. Senaman adalah penawar yang baik untuk tekanan.

Stress-Busting Activities.

Melakukan perkara yang anda gemari adalah cara semula jadi untuk menghilangkan tekanan dan mencari tempat yang menggembirakan anda. Walaupun anda berada di bawah, anda mungkin merasa senang dengan perkara mudah seperti berjalan-jalan, bergaul dengan rakan, atau membaca buku yang bagus.

Apabila tekanan membuat anda merasa tidak enak, lakukan sesuatu yang membuat anda merasa baik, walaupun hanya selama 10 atau 15 minit. Beberapa aktiviti ini mungkin sesuai untuk:

  • Membuat seni - melukis, mewarnai, melukis, atau memainkan alat muzik.
  • Bekerja pada buku skrap atau album foto untuk memberi tumpuan kepada kenangan yang baik.
  • Baca buku, cerpen atau majalah.
  • Berjumpa dengan rakan untuk minum kopi atau makan.
  • Main sukan kegemaran seperti golf, tenis, atau bola keranjang.
  • Lakukan hobi seperti menjahit, merajut, atau membuat perhiasan.
  • Main dengan anak-anak atau haiwan kesayangan anda - di luar rumah jika boleh.
  • Dengarkan muzik atau tonton persembahan yang memberi inspirasi.
  • Berjalan-jalan di alam semula jadi.
  • Mandi santai dan rasa tekanan hilang.
  • Bertafakur atau berlatih yoga.
  • Bekerja di kebun atau buat projek pembaikan rumah.
  • Pergi untuk lari atau basikal untuk membersihkan kepala anda. 

Kuncinya adalah mencari alur anda dan menjadikannya sebagai amalan.Awak akan seberapa cepat anda mula berasa lebih baik apabila anda mengganggu kitaran tekanan.



Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat