This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Dapatkan Tidur Yang Berkualiti dengan 3 cara ini



Ramai orang tidak mendapat tidur selama lapan jam yang disyorkan sepenuhnya kerana mereka sibuk membina perniagaan mereka. Namun mereka masih dapat memiliki tahap produktiviti yang tinggi.

Kuncinya adalah bahawa mereka memaksimumkan faedah dari tidur beberapa jam yang mereka dapat. Awak boleh mendapatkan hasil yang sama dengan awal petua di bawah.

 

Gunakan ketegasan waktu tidur.

Ini adalah senjata rahsia yang tidak diketahui oleh kebanyakan orang. Dalam buku The Miracle Morning oleh Hal Elrod telah menjelaskan petua ini mengenai kekuatan penegasan untuk mengatur minda anda untuk tidur yang terbaik, walaupun hanya untuk beberapa jam.

Sebagai contoh, anda boleh mengatakan, "Saya akan bangun pada (masukkan bila-bila masa anda akan bangun), dan itu akan lebih daripada cukup tidur untuk membuat saya bangun dan berjalan." Mempromosikan minda bawah sedar anda untuk memanfaatkan sepenuhnya waktu yang ada untuk tidur adalah cara terbaik untuk bangun dengan gembira dan produktif.

 

Napping.

Tidur siang sangat bagus untuk membantu anda menjadi produktif sepanjang hari. Masalahnya ialah, kebanyakan orang salah. Pertama sekali, tidur kurang dari 30 minit atau mengambil masa satu setengah jam. Kedua, cuba tidur siang, terutama jika ia pendek, antara 1-3 petang Dengan cara ini anda akan mendapat tidur REM yang lebih baik.

Sekiranya mengambilnya selepas jam 4 petang, badan anda akan mengalami pusingan panjang, dan anda tidak akan dapat bangun. Awak akan seperti zombie. Itulah sebabnya awak semua berasa lembab ataupun berat kepala selepas bangun tidur lewat senja.

 

Mandi sebelum tidur.

Ini adalah sesuatu yang saya buat hampir setiap hari sebelum tidur dan saya akan berasa bertenaga pada keesokkan paginya. Terbukti secara saintifik bahawa ia menjadikan anda tidur lebih cepat. Mandi air panas selepas pergi ke gim adalah kunci penting untuk mendapatkan tidur yang lebih lena juga.

 


Tidur itu penting. Saya pasti awak semua tahu sekarang bahawa tidur sangat penting. Saya berharap hacks ini akan membantu awak mendapat tidur yang berkualiti dan bertenaga. 




Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat