This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Depresi Dikalangan Pelajar Kolej


Pandemik COVID-19 memberi tekanan yang besar kepada pelajar kolej, yang kebanyakannya bimbang akan peningkatan tekanan kewangan yang disebabkan oleh wabak tersebut dan kurangnya penjagaan kesihatan mental. 

Tinjauan Healthy Minds Network yang baru terhadap lebih daripada 18,000 pelajar kolej di 14 kampus. Tinjauan yang dilakukan antara bulan Mac dan Mei tahun ini bekerjasama dengan Persatuan Kolej Kesihatan Amerika, memfokuskan pada sikap, keprihatinan, tingkah laku pencegahan, dan sokongan mereka terhadap kolej dan universiti yang berkaitan dengan COVID-19.

Penemuan tinjauan ini dapat membantu memaklumkan keputusan para pemimpin kolej dan universiti yang berkeupayaan untuk melaksanakan program dan polisi untuk menyokong keperluan pelajar pada musim panas dan hingga semester musim gugur 2020, kata pakar kesihatan mental Sarah Ketchen Lipson, seorang penolong profesor undang-undang kesihatan, dasar, dan pengurusan di Boston University School of Public Health dan penyelidik utama kajian Healthy Minds Study.

"Terdapat kes ekonomi yang kuat untuk melabur dalam program dan perkhidmatan untuk menyokong kesihatan mental pelajar," kata Lipson.

"Penyelidikan kami sebelum ini menunjukkan bahawa masalah kesihatan mental seperti kemurungan dikaitkan dengan peningkatan dua kali ganda kemungkinan berhenti belajar" tambahannya lagi.



Depresi dikalangan pelajar kolej

Lipson mengatakan bahawa risiko menurun dengan ketara ketika pelajar mendapat sokongan, termasuk sokongan melalui sumber kesihatan mental dalam talian, yang sangat diminati ketika ini. Data tinjauan dari bulan Mac, April, dan Mei menunjukkan bahawa 60% pelajar mengatakan bahawa wabak itu menyukarkan mereka untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan mental.

"Walaupun dengan ketidaktentuan kewangan semasa untuk institusi pengajian tinggi, pelaburan untuk menyokong kesihatan mental pelajar, terutama yang memanfaatkan teknologi mudah alih, harus diutamakan," kata Lipson.

Laporan penemuan tinjauan menunjukkan bahawa gejala keadaan kesihatan mental tinggi pada populasi pelajar kolej sejak sebelum bermulanya wabak ini. Tetapi berbanding dengan musim luruh 2019, prevalensi kemurungan meningkat dan berbanding tahun sebelumnya, pada bulan Mac hingga Mei 2020, sebilangan besar pelajar melaporkan bahawa kesihatan mental mereka memberi kesan negatif terhadap prestasi akademik mereka.

"Membandingkan data Healthy Minds dari musim gugur 2019 dengan data yang dikumpulkan dari bulan Mac hingga Mei 2020, penyelidikan kami menunjukkan peningkatan kadar kemurungan pada populasi pelajar," kata Lipson.




Advertisement

Comments

  1. To be fair, I dont think it only affected students but most of the people including me as well. Too long at home is so not healthy for my mental health.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me too! Check out my post regarding my first MCO https://a-pink-notebook.blogspot.com/2020/07/covid-19-my-first-mco.html

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CANNY ONG

A magical dot over in the corner.

The Story of Janet Cooke