This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Singapura dan Malaysia telah bersetuju untuk memulakan perjalanan rentas sempadan



(Laluan sempadan rentas negara Malaysia-Singapura)

Singapura dan Malaysia telah bersetuju untuk memulakan perjalanan rentas sempadan bagi pemegang pas jangka panjang dan pelancong untuk urusan penting atau rasmi, yang dijadualkan bermula pada 10 Ogos.

Menteri Luar Malaysia Hishammuddin Hussein dan Menteri Luar Negeri Singapura Vivian Balakrishnan mengumumkan jalur hijau timbal balik dan pengaturan perjalanan berkala dalam satu kenyataan bersama semalam. Pelancong yang memenuhi syarat untuk lorong hijau yang dimaksudkan untuk mereka yang menjalankan perniagaan penting atau rasmi harus mematuhi langkah-langkah, termasuk mengambil ujian swab Covid-19 dan menyerahkan jadual perjalanan mereka.

Pengaturan perjalanan berkala akan membolehkan penduduk Singapura dan Malaysia yang memegang pas imigresen jangka panjang untuk tujuan perniagaan dan kerja di negara lain untuk memasuki negara itu untuk bekerja.

Setelah sekurang-kurangnya tiga bulan berturut-turut di negara mereka bekerja, mereka mungkin kembali ke negara asal mereka untuk cuti rumah jangka pendek, dan setelah itu memasuki semula negara tempat mereka bekerja untuk terus bekerja sekurang-kurangnya tiga bulan berturut-turut, kata kenyataan itu.

Tarikh 10 Ogos yang dicadangkan akan memberi masa kepada agensi-agensi yang berkaitan dari kedua-dua kerajaan untuk menyelesaikan prosedur operasi standard untuk kedua-dua inisiatif tersebut, kata kenyataan itu. Keperluan, protokol kesihatan, dan proses permohonan yang terlibat untuk masuk dan keluar di Malaysia dan Singapura akan diterbitkan 10 hari sebelum pelaksanaannya.

Dalam catatan Facebooknya semalam, Dr. Balakrishnan menulis "Singapura dan Malaysia mempunyai hubungan yang mendalam dan luas, dan interaksi antara orang-ke-orang dan pertukaran ekonomi adalah penting bagi kedua-dua negara. "Melalui pengaturan perjalanan ini, kami berharap dapat memulihkan pertukaran ini secara progresif dan selamat dan menangani keperluan kumpulan pelancong yang berbeza." 

Kedua-dua negara juga telah sepakat untuk mengembangkan skema lain untuk pergerakan rentas sempadan, termasuk cadangan untuk perjalanan ulang-alik harian untuk tujuan kerja.

Ini akan mengambil kira protokol kesihatan yang diperlukan dan sumber perubatan yang ada di kedua-dua negara untuk menjamin keselamatan warga kedua-dua belah pihak.




Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

A magical dot over in the corner.

The Story of Janet Cooke