This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Manusia & Monyet Berfikiran Lebih Kurang Sama?

Dalam eksperimen ke atas 100 peserta kajian di antara kumpulan umur, budaya, dan spesies, para penyelidik mendapati bahawa orang-orang asli Tsimane di hutan hujan Amazon Bolivia, orang dewasa Amerika dan kanak-kanak prasekolah, dan monyet monyet semuanya menunjukkan, hingga tahap yang berbeza-beza, satu kebolehan untuk "berulang," proses kognitif menyusun kata, frasa, atau simbol dengan cara yang membantu menyampaikan perintah, sentimen, dan idea yang kompleks.

"Data kami menunjukkan bahawa, dengan latihan yang cukup, monyet dapat belajar untuk mewakili proses rekursif, yang bermaksud bahawa kemampuan ini mungkin tidak begitu unik bagi manusia seperti yang biasa difikirkan," kata pengarang bersama Sam Cheyette, seorang pelajar PhD di makmal Piantadosi.


Penyelidik menguji kemahiran rekursif 10 orang dewasa AS, 50 kanak-kanak prasekolah dan tadika, 37 anggota Tsimane ’, dan tiga monyet monyet jantan.

Pertama, semua peserta dilatih untuk menghafal urutan simbol yang berbeza mengikut urutan tertentu. Secara khusus, mereka mempelajari urutan seperti {()} atau {[]}, yang serupa dengan beberapa struktur bersarang linguistik.

Peserta dari AS dan monyet menggunakan monitor skrin sentuh yang besar untuk menghafal urutannya. Mereka mendengar bunyi ding jika mereka mendapat simbol di tempat yang betul, bel jika mereka salah dan berpadu jika keseluruhan urutan itu betul. Monyet mendapat makanan ringan atau jus sebagai maklum balas positif.

Sementara itu, para penyelidik menguji peserta Tsimane, yang kurang terbiasa berinteraksi dengan komputer, dengan kad indeks kertas dan memberi mereka maklum balas lisan.

Seterusnya, semua peserta diminta untuk meletakkan, dalam urutan yang betul, empat gambar dari kumpulan yang berbeza yang ditunjukkan dalam urutan rawak di skrin.

Untuk tahap yang berbeza-beza, para peserta menyusun daftar baru mereka dalam struktur rekursif, yang luar biasa mengingat bahawa "orang dewasa Tsimane, anak-anak prasekolah, dan monyet, yang tidak mempunyai matematik formal dan latihan membaca, tidak pernah terdedah kepada rangsangan seperti itu sebelum menguji," kajian itu mencatat.

"Hasil ini berbeza dengan penemuan baru-baru ini bahawa monyet dapat mempelajari jenis struktur lain yang terdapat dalam tatabahasa manusia," kata Piantadosi.

Sumber: UC Berkeley, Harvard University, dan Carnegie Mellon University.



Advertisement

Comments

  1. Wowww! I didnt know monkeys are that smart, luckily I dont look like one hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes I am shock as well hahaha I am glad I dont look like them too.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CANNY ONG

A magical dot over in the corner.

The Story of Janet Cooke