This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

SREBRENICA, BOSNIA, DAN HERZEGOVINA.



(Umat ​​Islam Bosnia meratapi kematian mereka 25 tahun selepas pembunuhan di Srebrenica)



Pada hari Sabtu ( 11 Julai ) bagi umat Islam Bosnia merupakan hari yang menandakan 25 tahun sejak pembunuhan di Srebrenica, kekejaman terburuk yang berlaku di tanah Eropah sejak Perang Dunia II, dilakukan dengan cara yang sentiasa berhati-hati dan sentiasa menjaga jarak masing-masing dalam memperingatinya. Mungkin kali ini orang yang terlibat mungkin berkurang dengan ketara akibat wabak koronavirus .

Penganjur mengatakan jumlah orang yang menghadiri ulang tahun tersebut kebiasanya berpuluh-puluh ribu orang tetapi kemungkinan pada kali ini penglibata agak rendah daripada biasa kerana adanya langkah berjaga-jaga yang bertujuan untuk membendung penyebaran Covid-19.

Jenazah sembilan mangsa yang dikenal pasti sejak setahun lalu akan dikebumikan di tanah perkuburan peringatan di Potocari, sebuah kampung di luar Srebrenica yang menjadi markas pasukan perlindungan PBB, Forpronu, semasa konflik.

Pada 11 Julai 1995, setelah menawan kota yang malang itu, pasukan Serbia membunuh lebih dari 8,000 lelaki dan lelaki Muslim di Srebrenica dalam beberapa hari.

Episod yang dilabel sebagai pembunuhan beramai-ramai oleh dua mahkamah antarabangsa itu berlaku pada akhir perang 1992-1995 antara orang-orang Bosnia, Muslim, dan Serbia yang meragut 100,000 nyawa.

Setakat ini, mayat hampir 6,900 mangsa telah dijumpai dan dikenal pasti dari lebih daripada 80 kubur mangsa.

Ketua tentera Jeneral Serbia Bosnia, Jeneral Ratko Mladic, yang masih dihormati sebagai pahlawan oleh banyak orang Serbia, dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh mahkamah PBB pada tahun 2017 kerana jenayah perang termasuk genosida Srebrenica.

Dia sedang menunggu keputusan mengenai rayuannya. Radovan Karadzic, seorang lagi pemimpin politik Serbia Bosnia, juga dihukum penjara seumur hidup di Den Haag.




Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

A magical dot over in the corner.

The Story of Janet Cooke