This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Petua Membuka Semula Pejabat Anda dengan Selamat

Oleh: Nur 'Inayah

Buka sekarang? Buka kemudian? Ketika perdebatan berleluasa untuk memulakan semula ekonomi, satu elemen kritikal tidak ada dalam perbincangan. Peramal kejayaan atau kegagalan kita tidak banyak berkaitan dengan perniagaan ketika membuka pintu pejabat.

Menjaga pekerja dan pelanggan dengan selamat dan sihat semasa berniaga dalam pandemi yang berterusan tidak hanya bergantung pada tingkah laku seperti memakai topeng, melakukan pemeriksaan suhu, mencuci tangan, dan menjauhkan diri sejauh enam kaki. Ini akan bergantung pada membuat kita semua melakukan perkara-perkara ini, setiap masa, untuk jangka masa yang lama.

Majikan sebagai fasilitator. 

Perkara ini tidak boleh diserahkan kepada HR, atau diserahkan kepada perunding. Majikan mesti berdiri di hadapan pekerja dan menunjukkan keikhlasan dan komitmen mereka terhadap dasar baru.

Pemesejan moral. 

Melaksanakan kes moral untuk mengubah tingkah laku dengan menceritakan kisah rakan, keluarga, atau pelanggan yang terkena dampak untuk membawa risiko ketidakpatuhan hidup.

Amalan yang sengaja. 

Majikan tidak boleh hanya memberi petunjuk kepada orang-orang tentang tingkah laku keselamatan yang baru, orang harus melalui gerakan sebenar sehingga mereka mula mengembangkan ingatan dan praktiknya merasa selesa, normal, dan wajib.

Lakukan 'Spot Check'

Sama seperti di hospital, majikan mesti menggunakan senarai semak untuk melakukan "rounding" dan mengukur hasil pematuhan. Mereka dapat berjalan di kawasan kerja dan memerhatikan sejauh mana tingkah laku yang betul diamalkan.




Advertisement

Comments

  1. Honestly, I would rather follow all these SOPs rather than work from home. So stressful!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know right?! Staying at home too long bore me.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CANNY ONG

The Story of Janet Cooke