This blog is made for Online Journalism (JJS3313) subject under Sir Mohd Khalil Sreedaran Abdullah. Your support is highly appreciated. Thank you and happy reading!

Perkara Pandemik Mengajar Saya Tentang Perancangan.



Segala rancangan yang anda fikir telah dibatalkan atau ditangguhkan selama-lamanya. Saya teringat kerana kami mempunyai tiket untuk melihat konsert BabyMETAL di KL Live tetapi terpaksa membatalkannya kerana MCO. Bagaimana kita akan melihat rancangannya?! Oh, tidak mengapa, BabyMetal juga dibatalkan.

 


1.      Semasa merancang bencana, fikirkan lebih besar.

Ada yang mungkin pernah mendengar dana bencana enam bulan yang sepatutnya anda miliki. Mungkin anda telah rajin mengenai dana, mungkin anda sedikit lemah. Walau apa pun cara dan terutama jika anda pemilik perniagaan, anda tidak pernah membayangkan yang terburuk adalah yang buruk. Sebagai contoh, sebahagian besar pendapatan saya berasal dari pekerjaan sendiri. Saya bekerja di kebanyakkan bandar dengan bercakap untuk kumpulan beratus-ratus hingga ribuan, hingga puluhan ribu mengenai kelebihan produk dalam brand tertentu. Tidak pernah dalam mimpi paling liar kita membayangkan dunia di mana orang tidak dibenarkan berada dalam jarak enam kaki antara satu sama lain atau di mana kumpulan lebih daripada empat orang tidak dibenarkan berkumpul. Tentu kita merancang bencana, tetapi kita tidak pernah merancang bencana akan menjadi begitu dahsyatnya bencana.

Walaupun optimisme yang kuat adalah prasyarat keusahawanan, itu bukan plan nya. Jadi, rancanglah untuk paling teruk - yang paling teruk.

 


 

2.      Rancangan berubah.

Ketika saya dan kakak saya menetapkan matlamat kami dan membuat rancangan kami untuk tahun 2020, semua tanda menunjukkan another record year dan kami sudah bersedia untuk run the world. Rancangan 2020 kami terlalu banyak. Kami kembali membuat rancangan semula, menimbang kembali dan membuat rancangan baru. Dan lebih kurang seminggu kemudian, satu lagi rancangan baru dibuat untuk kami — rancangan COVID-19.

Sama seperti peraturan yang dibuat untuk dilanggar, nampaknya rancangan dibuat untuk diubah. Kadang-kadang anda mempunyai kawalan terhadap perubahan tersebut, kadang-kadang anda tidak. Saya mengambil masa beberapa hari untuk berhenti mencuba rancangan kuadrat saya melalui lubang COVID, tetapi akhirnya, saya menyerah. Dan saya lebih baik untuk itu.

 

3.      Rancang perkara yang paling penting dalam hidup anda.

Dalam beberapa hari pandemik memenuhi setiap rencana, setiap pilihan, hingga tulang kosong. Kemewahan yang dianggap sebagai keperluan cepat terpapar. Hidup tiba-tiba menjadi mengenai makanan, tempat tinggal, kesihatan dan keluarga. Dan sementara kita semua meratapi berbagai kerugian kecil, seperti upacara graduasi, percutian, acara sukan dan pesta ulang tahun, semuanya menambah satu kerugian besar. Saya yakin bahawa masanya akan tiba ketika kita membuat rancangan besar lagi. Tetapi buat masa ini, saya berterima kasih atas peringatan bahawa asas setiap rancangan dibuat daripada perkara-perkara yang, setelah semua perkara dilucutkan, paling penting.

Pada akhirnya, mungkin itulah pengajaran terbesar dari semua; sekurang-kurangnya dalam beberapa kes, apabila sesuatu tidak berjalan seperti yang dirancang, sesuatu yang lebih baik datang daripadanya.


Comments

Popular posts from this blog

CANNY ONG

A magical dot over in the corner.

The Story of Janet Cooke